Basisscholen Zien Belang van Digitale Geletterdheid en Werken aan Verbetering
Uit het nieuwste onderzoek van de Onderwijsinspectie blijkt dat basisscholen het belang van digitale geletterdheid erkennen en zich inzetten om deze vaardigheden te bevorderen. Toch ontbreekt het vaak aan een duidelijke visie en een gestructureerde aanpak op school- of bestuursniveau. Veel scholen weten nog niet precies wat er van hen wordt verwacht, wat de implementatie van digitale geletterdheid vertraagt.
Leerlingen Hebben Vertrouwen, maar Prestaties Variëren
Leerlingen zijn over het algemeen zelfverzekerd over hun digitale vaardigheden; 80% vindt zichzelf bedreven in het versturen van digitale berichten. Toch zijn er aanzienlijke verschillen in prestaties. Zo kunnen de meeste leerlingen een geschikte foto kiezen voor een online wedstrijd, maar worstelen velen met complexe zoekopdrachten, zoals het vinden van afbeeldingen met hoge resolutie of het aanpassen van privacy-instellingen. Slechts de meest digitaal vaardige leerlingen herkennen onbetrouwbare e-mails en begrijpen hoe persoonlijke gegevens via cookies worden verzameld.
Visie en Implementatie op Scholen
Acht op de tien schoolleiders vinden digitale geletterdheid een essentiële vaardigheid binnen het basisonderwijs. Bijna 75% van de schoolleiders en meer dan de helft van de leerkrachten stelt dat hun school een visie op dit onderwerp heeft. Desondanks heeft de helft van deze scholen die visie nog niet omgezet in concreet beleid of lesactiviteiten. Belemmeringen zijn onder andere een gebrek aan ICT-vaardigheden bij docenten en een tekort aan tijd voor professionalisering en lesontwikkeling.
Nieuwe Kerndoelen Bieden Duidelijkheid
In 2022 had ongeveer de helft van de basisscholen met een visie op digitale geletterdheid deze nog niet verankerd in schoolbeleid of lessen. Dit kwam mede doordat er toen nog geen officiële kerndoelen voor digitale geletterdheid waren. Begin maart 2024 zijn de (concept-)kerndoelen gepresenteerd, die scholen helpen om hun aanpak concreter te maken en digitale geletterdheid structureel in het onderwijs te verwerken.
Lees het volledige artikel op de website van de Onderwijsinspectie