Hoe Bereid Je Je Als School Voor Op AI-geletterdheid?
Met de invoering van de AI-verordening op 2 februari 2025 zijn scholen verplicht om te zorgen dat medewerkers en leerlingen ‘AI-geletterd’ zijn. Dit houdt in dat zij voldoende kennis en vaardigheden hebben om AI op een bewuste en verantwoorde manier te gebruiken. Het begrip ‘AI-geletterdheid’ is nog niet volledig uitgewerkt, maar omvat in ieder geval inzicht in de kansen en risico’s van AI.
Startpunt bepalen
Het implementeren van AI-geletterdheid verschilt per school en hangt af van hoe AI momenteel wordt ingezet. Als alleen docenten AI gebruiken, ligt de focus op hun scholing. Gebruiken ook leerlingen AI-toepassingen, dan moeten zij eveneens worden opgeleid. Het is essentieel om eerst in kaart te brengen waar en door wie AI binnen de school wordt toegepast.
Voorbereiden op AI-geletterdheid
Ook als AI nog niet wordt gebruikt binnen de school, is het verstandig om je voor te bereiden op de komst ervan. AI dringt steeds dieper door in de samenleving en zal onvermijdelijk ook het onderwijs beïnvloeden. Proactief leren over AI helpt scholen om toekomstige integratie soepel te laten verlopen.
Integratie met bestaande programma’s
AI-geletterdheid staat niet op zichzelf en heeft raakvlakken met bestaande programma’s voor ICT-bekwaamheid en digitale geletterdheid. Voor de professionalisering van medewerkers kunnen AI-onderwerpen worden opgenomen in het ICT-bekwaamheidsprogramma. Voor leerlingen kan AI-educatie worden geïntegreerd in het curriculum voor digitale geletterdheid, zoals voorgesteld in de nieuwe concept-kerndoelen van SLO.
Meer informatie is te vinden in de Handreiking AI voor scholen van Kennisnet.